برنده جایزه بزرگ پویانمایی در جشنواره سی و یکم: مدیران دولتی باید نقش تاثیرگذار فیلم کوتاه را بپذیرند

برنده جایزه بزرگ پویانمایی در جشنواره سی و یکم: مدیران دولتی باید نقش تاثیرگذار فیلم کوتاه را بپذیرند

کارگردان انیمیشن “جوجه ماشینی” معتقد است که مدیران دولتی و دیگر افراد تاثیرگذار باید نقش موثر فیلم کوتاه را بپذیرند و زمینه را برای دریافت بهره اقتصادی از آن مهیا کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، محبوبه محمدزکی که در سی و یکمین دوره از این رویداد موفق به دریافت جایزه بزرگ برای فیلم پویانمایی “جوجه ماشینی” شد در گفت‌وگو با ستادخبری گفت: در مجموع به نظرم جشنواره فیلم کوتاه تهران در میان جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شوند یکی از بهترین‌هاست و بین جشنواره‌هایی که تاکنون شرکت کرده‌ام این رویداد در کنار جشنواره پویانمایی تهران رتبه اول را دارد. به هر حال هر ساله با توجه به شرایط و سیاست‌هایی که اعمال می‌شود، ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد. یکی از مسائلی که سال گذشته من را ناراحت کرد؛ در حاشیه بودن بخش انیمیشن و کوچک بودن سالن‌های نمایش آثار بود که باعث شد تعدادی از سانس‌های مشخصی را که برای تماشای فیلم در نظر داشتم از دست بدهم.
وی ضمن اشاره به اینکه فیلم کوتاه امکان آن را دارد تا مدیومی مستقل باشد، عنوان کرد: هویت مستقل فیلم کوتاه به این معنی نیست که افرادی که این عرصه از فیلم‌سازی را به عنوان تلاش و تمرینی در اشل کوچکتر برای ورود به سینمای بلند به آن توجه دارند، در اشتباه هستند. به نظرم فیلم کوتاه در حالی که هویت مستقلی دارد، می‌تواند هدف‌گذاری برای ساخت فیلم بلند باشد. برای من فیلم کوتاه انیمیشن هویت مستقلی دارد و در حال حاضر به ساخت انیمیشن بلند فکر نمی‌کنم.
محمدزکی با بیان این موضوع که در فیلم کوتاه با توجه به زمان کم، خلاصه‌گویی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: این مسئله که فیلم‌ساز بداند برای تعریف داستانش در قالب فیلم کوتاه چطور باید عناصر را کنار هم بچیند یا اینکه احتمالا چه چیزهایی باید حذف شوند، کار سختی است. ایده خلاقانه در فیلم کوتاه اهمیت دارد هرچند که در ساخت فیلم‌های بلند نیز مهم است. اما در تولید فیلم کوتاه وجود ایده‌ای نو و خلاق بسیار حیاتی هست، البته گاهی موضوعات و ایده‌هایی که چندان جدید نیستند نیز در قالب تازه‌ای ارائه می‌شوند که می‌تواند جذاب باشد. با این حال برای من ایده‌های نو همیشه جذاب‌تر هستند و بیشتر نظرم رو جلب می‌کنند.
این فیلم‌ساز جوان راهکارهایی به منظور برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم کوتاه پیشنهاد داد و یادآور شد: جشنواره فیلم کوتاه تهران از بهترین جشنواره‌های کشور است. اما در شکل فعلی اگر مشکل ازدحام جمعیت در برخی از سانس‌ها حل شود و به بخش‌هایی چون انیمیشن نیز به اندازه بخش داستانی اهمیت داده شود، خیلی بهتر خواهد بود.
وی در ادامه ضمن بیان اینکه در کنار برگزاری جشنواره، کمک به فیلم‌سازان برای ورود آثارشان به بازار و کسب درآمد، در ارتقای جایگاه فیلم کوتاه مفید خواهد بود، متذکر شد: بعضی از جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود در کنار نمایش آثار، بازار فیلم کوتاه نیز دارند که نمی‌دانم تا چه حد این شیوه تاثیرگذار است. به نظرم شاید بهتر باشد جشنواره فیلم کوتاه تهران به شکلی جدید و با تمهیداتی تازه به این موضوع وارد شود.
کارگردان فیلم پویانمایی “جوجه ماشینی” دریافت جایزه از جشنواره فیلم کوتاه تهران را هیجان‌انگیز و امید‌بخش عنوان کرد و بیان داشت: می‌توانم بگویم بهترین جایزه‌هایی که فیلم من کسب کرد، از جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما بود. به نظرم فیلم اولم اگر موفق به کسب جایزه‌ای نمی‌شد باز هم این مسیر را ادامه می‌دادم، اما عناوین و موفقیت‌هایی که در جشنواره‌ها به دست آوردم باعث شدند که جدی‌تر به این موضوع نگاه کنم.
وی همچنین مرحله پس از ساخت فیلم را از مهم ترین مسئله‌هایی که فیلم‌سازان فیلم کوتاه با آن مواجهند دانست و تصریح کرد: در واقع مسئله پخش و ارائه آثار بسیار مهم است و در حال حاضر بیشتر فیلم‌سازان برای نمایش اثرشان جشنواره‌ها را در نظر می‌گیرند. اما جشنواره‌ها نیز ظرفیت محدود و سیاست‌های خاص خود را دارند و نمی‌توانند همه فیلم‌های ساخته شده را نمایش بدهند. به نظرم باید به فکر زمینه‌های دیگری برای نمایش فیلم بود که البته برای فیلم‌سازان درآمد‌زا هم باشند.
محمدزکی درباره تاثیرات فرهنگی فیلم کوتاه در جامعه خاطرنشان کرد: در واقع می‌شود از فیلم کوتاه در بسیاری از زمینه‌ها استفاده کرد که مخاطبشان مردم عادی باشند. یکی از این زمینه‌ها فرهنگ‌سازی در جامعه است. عرصه‌های دیگری که از فیلم کوتاه می‌توانند برای جذب مخاطب استفاده کنند تبلیغات، تجارت، سیاست و … است. البته فیلم کوتاه می‌تواند صرفا جهت سرگرمی هم از بین مردم عادی مخاطب جذب کند که به نظر محدودیتی وجود ندارد تنها باید مسیر درست را طی کرد.
وی در ادامه افزود: روش‌های مختلفی به منظور فرهنگ‌سازی فیلم کوتاه وجود دارد که برخی از آنها باید از طرف نهادهای فرهنگی وابسته به دولت و یا مردم نهاد صورت گیرد. خرید برخی از فیلم‌ها و پخش آنها در رسانه‌های مناسب و سفارش بعضی از موضوعات به فیلم‌سازان از جمله این روش‌هاست. البته به نظرم فیلم‌سازان نیز باید دغدغه فرهنگی داشته باشند.
برنده جایزه بزرگ سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان درخصوص تامین اقتصاد به منظور تهیه فیلم کوتاه توضیحاتی داد و گفت: فیلم‌سازان این عرصه علاوه بر اینکه می‌توانند به فروش فیلم و اکران عمومی آن فکر کنند این امکان را دارند که از اسپانسر نیز استفاده کنند. در نهایت به نظرم فیلم‌سازان، اسپانسرها، مدیران دولتی و دیگر افراد تاثیرگذار باید نقش موثر فیلم کوتاه را پذیرفته و سپس زمینه را برای دریافت بهره اقتصادی از آن مهیا کنند.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *