برزگر: فیلمنامه دستورالعمل فیلمساز است

برزگر: فیلمنامه دستورالعمل فیلمساز است

در دومین نشست بررسی آثار داستانی و تجربی مسابقه ملی مطرح شد

مجید برزگر گفت: برای من فیلمنامه دستو‌رالعملی است برای فیلمسازی و نه یک اثر مستقل.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست بررسی آثار داستانی و تجربی مسابقه ملی با موضوع «چگونه در فیلم کوتاه داستان بگوییم؟» در دومین روز از جشنواره بین‌الملی فیلم کوتاه تهران برگزار شد. در این نشست که با حضور مجید برزگر، آزاد محمدی و علی عسگری برگزار شد، محمد اسماعیلی، ابراهیم ایرج زاد، بهنام عبادی، آرین وزیردفتری و آزاده آبادپور فیلمسازان بخش داستانی جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مجید برزگر ضمن انتقاد از غفلت سینماگران حوزه فیلم کوتاه از داستانگویی کلاسیک، گفت: بسیاری از فیلمسازان فیلم کوتاه برای فرار از کلیشه‌ها به مسیر معکوسی می‌روند. شناخت داستان به معنای کلاسیک آن لازمه کار فیلمسازی است. فیلم می‌تواند پیرنگ، خرده پیرنگ و ضدپیرنگ داشته باشد. در واقع شناخت پیرنگ ما را به داستانگویی می‌رساند. خرده پیرنگ نیز خلاصه شده تمام آن عناصری است که در پیرنگ اصلی وجود دارد.

کارگردان «پرویز» اضافه کرد: بسیاری از فیلمسازان فیلم کوتاه فکر می‌کنند، توجه به قصه  فیلم آن‌ها را به سریال‌ها یا سینمای بدنه نزدیک می‌کند، درحالی که این داستان‌ها پرزرق و برق هستند و ارتباط چندانی با داستان خوب ندارند. ژان کلود کریر معتقد است باید یک جمله کلیدی مانند «خیانت چیز بدی است» را انتخاب کرد و در ادامه ببینیم چه چیزهایی به پیشبرد آن کمک می‌کند اما نباید صریح راجع به آن موضوع حرف بزنیم. فیلم های بزرگ حسی را به مخاطب منتقل می‌کنند که نمی‌توانیم به سادگی آن را تعریف کنیم.

وی درباره نقش فیلمنامه در ساخت فیلم، عنوان کرد: برای من فیلمنامه دستو‌رالعملی است برای فیلمسازی و نه یک اثر مستقل. می‌گویند ۷۰ درصد کار فیلمنامه‌نویس تعریف داستان است و ۳۰ درصد آن تکنیک و ساخت. اما در سینما همه چیز فرم است. شما با فرم فیلمتان مخاطب را متقاعد می‌کنید.

علی عسگری نیز در ادامه با اشاره به اهمیت نظرگاه در فیلم کوتاه، بیان کرد: تعریف فیلم کوتاه در اروپا و امریکا از همدیگر متفاوت است. فیلم‌های کوتاه امریکایی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای است و از نظر تجهیزات و تولید شبیه فیلم بلند است.

وی با اشاره به اینکه تعریف فیلم کوتاه در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است، عنوان کرد: در فیلم کوتاه ایجاز و اختصار حرف اول را می‌زند. در یک زمان ۱۰ دقیقه‌ای فرصت داستانگویی وجود ندارد و داستان تبدیل به ایده می‌شود. هدف اصلی فیلم های کوتاه انتقال حس است.

در ادامه این نشست نوبت به آزاد محمدی رسید. او با اشاره به اهمیت داستان در سینما، گفت: تولد سینما در ابتدا بدون داستان بوده است اما در طول زمان سینما عناصری را از ادبیات و تئاتر وام گرفت. ما باید از خودمان بپرسیم سینما در غیاب داستان چه ماهیت و بقایی دارد؟

این داور فیلم کوتاه با اشاره به داستان‌های مدرن، تصریح کرد: تغییرات داستان در سینما هم‌عرض تغییرات زبان تصویر بوده است. وقتی زبان فیلم تجربه‌گرا شده باشد داستان هم غیرخطی می‌شود. در این داستان‌ها توجه به شخصیت و پیرنگ اهمیت بالایی دارد. همانطور که همینگوی گفته است یک هشتم داستان روی آب است و بقیه آن زیر آب. فیلم کوتاه باید با موقعیت‌های دراماتیک خود آن جنبه‌های پنهان را آشکار کند.

آرین وزیردفتری، کارگردان فیلم کوتاه «هنوز نه» درباره این فیلم به تهیه‌کنندگی مجید برزگر، گفت: در این فیلم وجوه مختلفی از شکل‌های نوین ارتباط وعدم ارتباط در زندگی امروز برایم جذاب بوده و هست. محوریت قصه این فیلم نیز ارتباط نزدیک افرادی است که به شکل فیزیکی دوراز هم زندگی می‌کنند و در تضاد با آن دوری افرادی که به‌نظر می‌رسد در کنارهم زندگی می‌کنند.

محمد اسماعیلی نیز درباره ساخت فیلم کوتاه «عملیات ۷۴۷» بر اساس داستانی از مجید قیصری، اشاره داشت: تلاش من این است که در فیلم کوتاه تجربه‌های تازه‌ای را به تصویر بکشم. می‌پذیرم که بخشی از داستان فیلم لو رفته و غافلگیری کافی نداشته است اما چون این کار به سفارش یک ارگان ساخته شده، با محدودیت‌هایی مواجه شدم.

نشست های بررسی آثار داستانی و تجربی بخش مسابقه ملی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *